Προετοιμασία για το ραντεβού με τον ιατρό μου
Συμβουλές για να αξιοποιήσετε στο έπακρο το ραντεβού σας με ένα γιατρό
Η εκ των προτέρων προετοιμασία μπορεί να σας βοηθήσει να αξιοποιήσετε στο έπακρο τον περιορισμένο χρόνο με τους γιατρούς και άλλους επαγγελματίες υγείας.
- Συλλέξτε το ιατρικό σας ιστορικό και φροντίστε να το έχετε μαζί σας στα πρώτα ραντεβού.
Συμπεριλάβετε:
- Ονόματα και στοιχεία επικοινωνίας άλλων επαγγελματιών υγείας που εργάζονται μαζί σας.
- Λίστα όλων των φαρμάκων που παίρνετε, συμπεριλαμβανομένων βιταμινών και συμπληρωμάτων χωρίς ιατρική συνταγή. Σημειώστε τη δοσολογία και τη συχνότητα με την οποία το λαμβάνετε. Ίσως είναι πιο εύκολο να έχετε μαζί σας τα φάρμακα στο πρώτο σας ραντεβού με έναν επαγγελματία υγείας.
- Λίστα όλων των φαρμάκων που έχετε δοκιμάσει προηγουμένως για τον ίλιγγο, τη ζάλη και την αστάθεια, συμπεριλαμβανομένου του τρόπου ανταπόκρισης και των παρενεργειών.
- Κατάλογος τυχόν εξετάσεων που σχετίζονται με την κατάστασή σας, συμπεριλαμβανομένων της ημερομηνίας που έγιναν, του κέντρου και των αποτελεσμάτων ή των ιατρικών αναφορών που συντάχθηκαν.
- Τα προβλήματα υγείας που έχετε και την θεραπεία που λαμβάνετε ή έχετε ήδη λάβει. Σκεφτείτε να ζητήσετε από τον οικογενειακό σας γιατρό να σας βοηθήσει να φτιάξετε ή/και να ελέγξετε τη λίστα.
- Οικογενειακό ιστορικό καταστάσεων που προκαλούν ζάλη και/ή αστάθεια.
- Οποιοδήποτε σημαντικό άγχος ή πρόσφατες αλλαγές στη ζωή σας.
- Γράψτε σε μία λίστα τα συμπτώματά σας καθώς και:
- πόσο συχνά έχετε συμπτώματα και πόσο διαρκούν
- πότε εμφανίστηκαν για πρώτη φορά
- αν υπάρχει κάτι που το προκαλεί ή τα επιδεινώνει
- αν άλλαξαν (ή παρέμειναν ίδια) με την πάροδο του χρόνου
- Σκεφτείτε να κρατήσετε ένα ημερολόγιο υγείας
Αυτός είναι ένας εύκολος τρόπος για να παρακολουθείτε τα συμπτώματά σας. Να το φέρετε μαζί σας σε όλα τα ραντεβού.
- Αξιοποιήστε στο έπακρο τον χρόνο σας με τον γιατρό
Δημιουργήστε μία λίστα με τα προβλήματα που έχετε και τις ερωτήσεις που έχετε σκεφτεί. Ταξινομήστε τα προβλήματα με σειρά προτεραιότητας και εστιάστε αρχικά στο πιο σημαντικό ζήτημα. Εάν κρατήσετε το κύριο πρόβλημα για το τέλος, μπορεί έχει μείνει λιγότερος χρόνος για να το συζητήσετε. Εξετάστε το ενδεχόμενο να μοιραστείτε τη λίστα με τον γιατρό σας στην αρχή του ραντεβού. Μπορεί ο γιατρός να δώσει μία διαφορετική προτεραιοποίηση των προβλήμάτων. Εάν το πρόβλημά σας είναι σύνθετο, ίσως απαιτηθούν περισσότερα από ένα ραντεβού.
- Είναι χρήσιμη η ενεργός συμμετοχή σας κατά τη διάρκεια του ραντεβού
Αξιοποιήστε κάθε ευκαιρία επικοινωνίας με τον γιατρό. Κάντε ερωτήσεις που αφορούν στην προτεινόμενη διάγνωση, τις εξετάσεις στις οποίες υποβάλλεστε και τη θεραπεία που σας συστήνεται.
- Ζητήστε καλύτερη ενημέρωση
Εάν δεν καταλαβαίνετε κάτι που είπε ο γιατρός, μην διστάσετε να το αναφέρετε. Διαφορετικά ο γιατρός θα υποθέσει ότι καταλαβαίνετε. Οι διαταραχές που προκαλούν ζάλη και ίλιγγο μπορεί να είναι περίπλοκες και δυσνόητες. Επαναλάβετε ή συνοψίστε όσα είπε ο γιατρός, με δικά σας λόγια, για να βεβαιωθείτε ότι καταλαβαίνετε σωστά. Πάντα οι γιατροί προσπαθούν να εξηγήσουν διάφορες παθολογικές οντότητες με απλά λόγια, αν όμως η ορολογία που χρησιμοποιείται σας μπερδεύει, ζητήστε μια εξήγηση σε απλή γλώσσα.
Εάν ένας γιατρός συνταγογραφήσει ένα νέο φάρμακο, παραγγείλει εξετάσεις ή σας στείλει σε άλλο ειδικό, κάντε ερωτήσεις. Για παράδειγμα, ρωτήστε εάν υπάρχουν παρενέργειες από τα προτεινόμενα φάρμακα, ποια είναι η χρησιμότητα των εξετάσεων και τι πρόσθετες πληροφορίες αναμένουμε να λάβουμε, πότε αναμένονται τα αποτελέσματα κλπ..
- Ζητήστε γραπτή ή άλλης μορφής ενημέρωση
Η γραπτή ενημέρωση μπορεί να είναι ενημερωτικά φυλλάδια ή αναφορές ιατρικής εξέτασης. Οι γραπτές πληροφορίες μπορούν να σας βοηθήσουν να θυμάστε σημαντικά σημεία και μπορούν να βοηθήσουν τους αγαπημένους σας να κατανοήσουν καλύτερα την κατάστασή σας. Ζητήστε, αν υπάρχει, γραπτή εξήγηση των τεχνικών όρων. Εάν σας δοθούν ασκήσεις για το σπίτι, ζητήστε γραπτές οδηγίες κάντε ερωτήσεις, εάν κάτι είναι ασαφές. Με την πρόοδο της τεχνολογίας, είναι σύνηθες πλέον ο γιατρός να σας παραπέμπει σε εξειδικευμένες ιστοσελίδες ή επεξηγηματικά βίντεο.
- Κρατήστε σημειώσεις
Μπορεί να είναι δύσκολο να θυμάστε όλες τις πληροφορίες που παρέχονται κατά τη διάρκεια ενός ραντεβού, ειδικά όταν αισθάνεστε ζάλη. Σκεφτείτε να κρατήσετε σημειώσεις. Ή φέρτε μαζί σας ένα αγαπημένο σας πρόσωπο και ζητήστε του να κρατήσει σημειώσεις για εσάς.
Δημιουργήστε τη δική σας ομάδα υγειονομικής περίθαλψης
Όταν έχετε μια σύνθετη και/ή χρόνια αιθουσαία διαταραχή, μπορεί να έχετε έναν αριθμό επαγγελματιών που συνεργάζονται μαζί σας. Σκεφτείτε τους ως την ομάδα υγειονομικής σας περίθαλψης και θυμηθείτε ότι εργάζεστε σε συνεργασία μαζί τους. Αν αναλάβετε ενεργό ρόλο στην υγειονομική σας περίθαλψη, θα νιώσετε ότι έχετε περισσότερο έλεγχο. Ιδέες που μπορεί να σας βοηθήσουν:
- Σημειώστε τα ονόματα των επαγγελματιών υγείας σας καθώς και τον ρόλο που παίζει ο καθένας στην φροντίδα σας.
- Ζητήστε από τον οικογενειακό σας γιατρό να συντονίσει τη φροντίδα σας
Θα γνωρίζει όλες τις εξετάσεις, τα φάρμακα και τις θεραπείες που λαμβάνετε και θα σας βοηθήσει με τυχόν προβλήματα. Επιβεβαιώστε ότι οι ειδικοί γιατροί σας και άλλοι επαγγελματίες υγείας μοιράζονται τα σχέδια θεραπείας και διαχείρισης με τον οικογενειακό σας γιατρό. - Να είστε σαφείς σχετικά με τις ανάγκες σας
Γνωρίζετε καλύτερα το σώμα σας από οποιονδήποτε άλλο. Ξέρετε, για παράδειγμα, τι κάνει τα συμπτώματά σας να επιδεινώνονται. Μοιραστείτε αυτές τις πληροφορίες με τους γιατρούς σας. Να είστε ξεκάθαροι για το πώς θέλετε να συνεργαστούν μαζί σας. Για παράδειγμα, αν το να είστε ξαπλωμένοι με το κεφάλι προς τα πίσω, σας προκαλεί ζάλη, ζητήστε να σηκωθεί το κεφάλι σας όσο το δυνατόν περισσότερο, όταν βρίσκεστε στον οδοντίατρο ή κατά τη διάρκεια μίας απεικονιστικής εξέτασης. Οι κλινικοί γιατροί θα κάνουν ό,τι μπορούν για να σας βοηθήσουν, αλλά πρέπει να μιλήσετε. - Αναζητήστε γιατρούς που θα σας βοηθήσουν να πάρετε τον έλεγχο του εαυτού σας
Βρείτε επαγγελματίες υγείας που θα σας βοηθήσουν να αποκτήσετε τον έλεγχο της κατάστασή σας αντί να σας κάνουν να αισθάνεστε ότι πρέπει να βασίζεστε μόνο σε αυτούς. Εάν διαπιστώσετε ότι ένας επαγγελματίας υγείας δεν σας υποστηρίζει αποτελεσματικά στη διαχείριση της κατάστασής σας, μην φοβάστε να αναζητήσετε κάποιον νέο. Είναι σημαντικό να έχετε τα κατάλληλα άτομα στην ομάδα σας για να διευκολύνουν την αυτοδιαχείρισή σας και να σας υποστηρίζουν στην πορεία. - Διατηρήστε τα μέλη της ομάδας σας ενημερωμένα
Ενημερώστε τους τι συνέβη από την τελευταία σας επίσκεψη, συμπεριλαμβανομένων τυχόν νέων συμπτωμάτων, σχεδίων θεραπείας/διαχείρισης ή φαρμάκων. - Σκεφτείτε πώς παρουσιάζετε τις απαιτήσεις σας
Το να απαιτεί κανείς από τον γιατρό του φάρμακα και εξετάσεις δεν είναι μια χρήσιμη στρατηγική. Είναι χρήσιμη όμως η ερώτηση για το αν υπάρχουν φάρμακα που μπορεί να μας ανακουφίσουν ή εξετάσεις που θα προσφέρουν χρήσιμες πληροφορίες. - Να δείχνετε σεβασμό – και να περιμένετε να αντιμετωπιστείτε με σεβασμό
Ακούστε προσεκτικά τι λένε οι επαγγελματίες υγείας. Και φυσικά θα πρέπει να ακουστείτε κι εσείς. Βεβαιωθείτε ότι οι επαγγελματίες υγείας που βλέπετε είναι κατάλληλοι για εσάς. - Κρατήστε την ψυχραιμία σας
Μπορεί να υπάρχουν στιγμές που είστε αναστατωμένοι ή απογοητευμένοι με τη φροντίδα σας. Προσπαθήστε να ενημερώσετε τους επαγγελματίες υγείας για το πώς νιώθετε χωρίς να επικρίνετε. - Επικοινωνήστε το όταν έχετε ακούσει αντικρουόμενες απόψεις
Εάν λαμβάνετε διαφορετικές συμβουλές ή οδηγίες από διαφορετικούς επαγγελματίες υγείας, ιδίως από μέλη της ομάδας που σας παρακολουθεί, πείτε το αμέσως. Ζητήστε από έναν επαγγελματία να τηλεφωνήσει στον άλλο, να μιλήσει για την καλύτερη προσέγγιση και να σας ενημερώσει. - Να είστε ανοιχτοί και ειλικρινείς
Μιλήστε με τους γιατρούς σας για τον τρόπο ζωής και τις σχέσεις σας, στο σπίτι και στην εργασία. Αυτό θα τους βοηθήσει να αξιολογήσουν τους παράγοντες του τρόπου ζωής που μπορεί να συμβάλλουν στη ζάλη και/ή στην αστάθειά σας. - Αποδεχτείτε ότι οι επαγγελματίες υγείας έχουν διαφορετικά στυλ προσέγγισης
Οι ειδικοί στην αντιμετώπιση αιθουσαίων διαταραχών είναι λίγοι. Μερικοί με εξαιρετικές κλινικές ικανότητες μπορεί να στερούνται «ανθρώπινες δεξιότητες». Να θυμάστε ότι δεν είστε εκεί για να κάνετε φίλους. Το μόνο που χρειάζεστε είναι να μπορείτε να επικοινωνείτε για σημαντικές πτυχές της κατάστασής σας. Να είστε επίμονοι, ενώ παραμένετε ήρεμοι, λογικοί και αντικειμενικοί.
Να είστε οργανωμένοι
Η διαχείριση της υγείας σας είναι ευκολότερη και λιγότερο αγχωτική όταν είστε οργανωμένοι. Το να διατηρείτε τα πράγματα σε τάξη, βοηθά να επικοινωνείτε καλύτερα με την ομάδα των γιατρών σας. Ιδέες που μπορείτε να βρείτε χρήσιμες:
- Παρακολουθήστε τα επερχόμενα ραντεβού
Χρησιμοποιήστε οποιοδήποτε σύστημα τήρησης ραντεβού λειτουργεί καλύτερα για εσάς, για να βεβαιωθείτε ότι δεν θα χάσετε ή δεν θα καθυστερήσετε σε ραντεβού. - Ενημερώνετε τον ιατρικό σας φάκελο
Σημειώστε τυχόν αλλαγές αμέσως μετά από κάθε ραντεβού. Ενημερώστε τους επαγγελματίες υγείας για το τι έχει αλλάξει στην επόμενη επίσκεψή σας. - Κρατήστε αρχείο με τα ραντεβού και τις εξετάσεις σας
Συμπεριλάβετε πληροφορίες σχετικά με το τι συζητήθηκε στο τελευταίο σας ραντεβού, συμπεριλαμβανομένων πραγμάτων όπως νέα ή αναθεωρημένα σχέδια θεραπείας ή διαχείρισης, ασκήσεις στο σπίτι και αποτελέσματα εξετάσεων. Κρατήστε τα πάντα σε ένα μέρος, όπως ένα γραπτό ημερολόγιο ή ένα αρχείο υπολογιστή. Αυτό καθιστά ευκολότερο να κοιτάξετε πίσω και να βρείτε συγκεκριμένες πληροφορίες.
Τι να κάνετε εάν τα συμπτώματά σας παραλειφθούν ή αγνοηθούν
Εάν πιστεύετε ότι ένας επαγγελματίας υγείας δεν ακούει πραγματικά ή δεν δίνει προσοχή στις ανησυχίες σας, υποστηρίξτε τον εαυτό σας. Εδώ είναι μερικές προτάσεις:
- Αναζητήστε έναν διαφορετικό επαγγελματία υγείας
Εάν αισθάνεστε ότι οι ανησυχίες σας απορρίπτονται ή αγνοούνται και τα συμπτώματά σας επιδεινώνονται, βρείτε κάποιον άλλο γιατρό. Αυτό μπορεί να είναι δύσκολο, αν είναι ο οικογενειακός σας γιατρός. Μπορεί να χρειαστεί χρόνος για να βρεθεί ένας κατάλληλος αντικαταστάτης. - Ζητήστε μια δεύτερη γνώμη
Μια νέα οπτική στο πρόβλημά σας μπορεί να είναι χρήσιμη. Ίσως χρειαστεί να επισκεφτείτε πολλούς ειδικούς μέχρι να βρείτε αυτόν με την κατάλληλη εμπειρία για να καταλάβει το πρόβλημά σας και να σας βοηθήσει. - Σκεφτείτε πώς παρουσιάσατε τα συμπτώματά σας κατά την επίσκεψή σας στον γιατρό
Μερικές φορές ένα σύμπτωμα δεν αγνοείται πραγματικά από έναν επαγγελματία υγείας, αλλά απλώς χάνεται σε μια μακρά λίστα. Ο κλινικός ιατρός μπορεί να το θεωρήσει ως μια άσχετη λεπτομέρεια, παρόλο που σας απασχολεί πολύ. Αν πιστεύετε πως δεν έχει δοθεί η δέουσα σημασία σε κάποιο σύμπτωμα που σας απασχολεί ιδιαίτερα, κάνετε νέα αναφορά σε αυτό, πριν το τέλος του ραντεβού, όντας επίμονοι αλλά ευγενικοί.
Βοηθήστε τον εαυτό σας ενώ αναμένετε το ραντεβού σας με τον γιατρό
Η ζάλη και η αστάθεια είναι συχνά βραχυπρόθεσμες καταστάσεις που βελτιώνονται από μόνες τους. Σε κάποιες περιπτώσεις, μπορεί να υπάρξει χρόνος αναμονής πριν από τη διάγνωση ή τη θεραπεία. Και στις δύο περιπτώσεις, απλές στρατηγικές μπορεί να βοηθήσουν και να ανακουφίσουν από τα συμπτώματά σας. Αυτές περιλαμβάνουν:
- Επιβραδύνετε τις κινήσεις σας
Μην αλλάζετε θέση στο σώμα ή το κεφάλι σας απότομα, αν αισθάνεστε ζάλη. - Πίνετε πολλά υγρά
Πιείτε νερό προληπτικά.Εάν αισθάνεστε διψασμένοι, πιθανότατα είστε ήδη αφυδατωμένοι. - Αποφύγετε το αλκοόλ, την καφεΐνη, το νάτριο (αλάτι) και τον καπνό
Αυτές οι ουσίες μπορεί να επιδεινώσουν τη ζάλη. - Μείνετε μακριά από πολυσύχναστους και φορτωμένους με οπτικά ερεθίσματα χώρους
Μπορεί να προκαλέσουν ζάλη. - Κρατήστε σταθερό το βλέμμα σας σε ένα μακρινό αντικείμενο στο χώρο σας ή στον ορίζοντα
Αυτό μπορεί να βοηθήσει κατά τη διάρκεια μίας κρίσης ιλίγγου. - Ασκηθείτε σε τεχνικές χαλάρωσης
Το άγχος μπορεί να επιδεινώνει το αίσθημα ζάλης.Οι τεχνικές χαλάρωσης μπορεί να βοηθήσουν. - Μειώστε τον κίνδυνο πτώσης
Μάθετε - και χρησιμοποιήστε -τεχνικές πρόληψης πτώσεων . - Εστιάστε στο παρόν
Εστιάστε σε αυτό που μπορείτε να κάνετε αυτή τη στιγμή για να βοηθηθείτε, αντί να ανησυχείτε για το τι μπορεί να συμβεί στο μέλλον.
Γεώργιος Κωνσταντινίδης MD, PhD, MRCS(Glasg), DOHNS(Glasg)
“Η ισορροπία μπορεί να
επιστρέψει στη ζωή σας”
Επικοινωνήστε μαζί μας για να κλείσετε ένα ραντεβού σήμερα.